Karhuvala I: Rukan rinteiltä Myllykosken kuohuihin

Mikä ihmeen Karhuvala? Yhteistyössä Basecamp Oulanka.

Karhuvala, Karhunkierros valkoisin lakanoin on Basecamp Oulangan ohjattu vaelluselämys, jossa vietetään viisi päivää Karhunkierroksella palaten aina yöksi lakanoiden väliin.

Karhunkierros valkoisin lakanoin eli Karhuvala

Kirjoitin jo aiemmin ohjatuista vaelluspalveluista. Kiinnostukseni oli herännyt juuri siksi, että olin itse osallistumassa tälle ensimmäiselle testireissulle ja olen edelleen sitä mieltä, että tällainen vaellustapa sopii monelle kohderyhmälle.

Teimme matkan jokaisesta päivästä oman videonsa ja tässä on teille nähtäväksi ensimmäinen etappi, päivän maisemia on tiivistetty 4,5 minuuttiin. Lisää tulossa pian!

Ensimmäinen etappi: Ruka – Myllykoski

Aamulla herätessä jännitti vähän, mutta hyvällä tavalla.

Söimme aamupalaa Basecamp Oulangassa ja aamupalan jälkeen tutkimme päivän reittiä oppaamme Elinan kanssa.

Ajoimme Basecampin autolla Rukalle, otimme ”pakolliset” lähtöposeeraukset Karhunkierroksen kyltin edessä ja lähdimme kipuamaan Valtavaaran huippua kohti.

Jo ensimmäinen taukopaikka Valtavaaran huipulla sai meidät ensin hieman läähättämään ylämäessä. Hengästyttävien rappujen jälkeen vanhalta palovartijan mökiltä avautui kuitenkin maisema pitkälle kaikkiin suuntiin.

Mikäs siinä oli eväitä nautiskella.

Matka jatkui huikeissa maisemissa Konttaiselle ja sitten metsäisempään maastoon päätyen päivän lopuksi Myllykoskelle, jonka vieressä Basecamp Oulanka sijaitsee.

Karhunkierros Rukalta Napapiirille ja muuta kivaa!

Karhunkierros ei ole nimestään huolimatta rengasreitti, vaan 82 kilometriä pitkä vaellusreitti. Tavallinen kulkusuunta on Napapiiriltä Rukalle, mutta me lähdimme matkaan Rukalta. Kolmen patikointietapin päätteeksi tulisimme maaliin Napapiirille ja Hautajärven luontokeskukseen.

Meillä oli viikon aikana myös muuta ohjelmaa: liikuimme patikoinnin lisäksi meloen kanootilla ja koskilautalla. Kävelypäiviä ja vesillä liikkumisen päiviä oli vuoroteltu.

Ensimmäisenä päivänä kävelimme 23 kilometriä

Matka voi kuulostaa pitkältä, varsinkin kun alussa oli Rukan ”luulot pois” -nousut ja -laskut, mutta matka meni mukavasti noin työpäivän mittaisella suorituksella. Painava rinkka ei ole tällä reissulla tarpeen, kun repussa kulkee vain osa päivän eväistä ja vesipullo.

Taukoja pidimme laavuilla ja tuvilla sekä hienoimpien maisemien näkyessä oli aina pieni tauko maiseman ihasteluun.

Kengät matkalle valitsin oman tuntemuksen mukaan: hyvin sisäänajetut lenkkarit tai vaelluskengät ovat hyvät pitkään kävelyyn. Minulla itselläni oli ensimmäisenä päivänä vaelluskengät ja muina päivinä lenkkarit.

Tulossa linkit muihin Karhuvala-juttuihin ja videoihin

Karhunkierros valkoisin lakanoin Basecamp Oulangassa kesäkuussa, tule sinäkin!

Etapit:

Karhuvala: Kiutakönkäältä meloen Nurmisaarenniemeen – varokaa oksia!
Karhuvala II: kävellen Basecamp Oulangasta Kiutakönkäälle
Karhuvala: Koskilautalla Venäjän rajalle
Karhuvala III: Napapiirin sankarittaret

One Reply to “Karhuvala I: Rukan rinteiltä Myllykosken kuohuihin”