Apuoppaana naisten tunturivaelluskurssilla UKK:lla

Suomen latu järjesti elokuussa 2017 kaksi naisten tuntuvaelluskurssia Urho Kekkosen kansallispuistossa.

Kursseilla vietettiin viisi päivää maastossa opetellen retkeilytaitoja.

Kurssien ohjaajana toimi eräopas ja Kuukausi yksin erämaassa-blogin kirjoittaja Minna Jakosuo ja itse sain kunnian harjoitella tulevaa ammattiani apuohjaajan roolissa.

Monipuolinen asiakasryhmä Kiilopäällä

Kurssit alkoivat Kiilopään tunturikeskukselta, jossa kokoonnuimme ensimmäisenä iltana tutkimaan varusteita ja pakkailemaan retkiruokia. Joukkomme oli hyvin kirjava molemmilla reissuilla, ikähaarukka 22-67 vuotta ja retkeilykokemusta takana vaihteleva määrä.

Mukaan lähti paljon yksin saapuneita reissaajia, mutta oli ihana huomata, kuinka porukan yhteishenki alkoi muodostua ensimmäisestä hetkestä alkaen ja matkan aikana syntyi ystävyyssuhteita, jotka taatusti jatkuvat vielä vaelluksen jälkeenkin.

UKK10

Ensimmäinen etappi: Rautulampi

Vaelluksen ensimmäinen etappi oli Rautulampi, jonne kertyi Kiilopäältä matkaa 10 km. Matka kulki vaihtelevasti ensin avotunturissa ja sitten puron vartta pitkin kauniissa koivikossa. Rautulammella meitä odotti kirkas vesi, kaunis tunturin rinne ja viihtyisä päivätupa jossa saattoi kuivatella varusteita.

Telttojen pystytyksen jälkeen kokkailimme kukin illallista ja juttelimme tulilla kuluneesta päivästä. Mieli oli hyvä kaikilla kurssilaisilla, ensimmäisestä taipaleesta oli selvitty kunnialla.

Kävin illalla vielä kävelyllä tunturissa ja poimin mustikoita aamupuuroon.

Itään avautuivat huikeat maisemat silmän kantamattomiin, ilta-aurinko värjäsi kaukaiset tunturit ruusunpunaiseksi ja korosti puiston huikaisevaa kauneutta.

Vahvasti tuli tunne, että tuonne täytyy vielä päästä!

UKK19

Kohti Suomunruoktua

Aamulla pakkasimme rinkat kauniissa auringonpaisteessa ja suuntasimme kohti Suomunruoktua. Reitti esittelee puiston luontoa monimuotoisimmillaan: karuja tuntureita, reheviä koivikoita, solisevia puroja ja jylhiä metsiä. Saimme ihastella myös alueen erikoisuutta, Kiilopään koivua, joka luikerteli paikoin rehevänä vihreänä mattona polun reunoilla.

Suomunruoktulla meitä odotti viehättävä tupa, upea Suomujoki ja mukava metsämaasto.

Pidimme kohdetta majapaikkanamme kahden yön ajan. Ensimmäisenä iltana kävimme tutustumassa Suomunruoktun vanhaan museokämppään ja samalla pääsimme harjoittelemaan vesistön ylitystä, joka sujui kaikilta mallikkaasti pienestä jännityksestä huolimatta.

Seuraavan päivän ohjelmaan kuului vaihtoehtoinen päiväretki joko läheisen tunturin huipulle tai Suomujoen rantaa pitkin maisemia ihailemaan. Oman ryhmäni vein leppoisalle maisemakävelylle, jolla ihastelimme joen turkoosia vettä, rehevää kasvillisuutta, hauskoja puunkäkkyröitä ja upeita hillasoita.

UKK17

Illalla kävimme Minnan johdolla läpi suunnistusta ja retkeilyn turvallisuuteen liittyviä asioita sekä juttelimme retkeilyvarusteista. Uteliaat kuukkelit viihdyttivät meitä iltanuotiolla.

UKK22

Vaelluksen viimeinen yö: Niilanpää

Suomunruoktulta matka jatkui kohti Niilanpäätä, jossa vietimme vaelluksen viimeisen yön. Ensimmäisellä reissulla saimme vielä nautiskella huikeasta auringonlaskusta Niilanpään huipulla.

Seuraavana aamuna patikoimme Kiilopään huipun kautta takaisin Kiilopään tunturikeskukseen, jossa pääsimme savusaunaan ja pulahtamaan tunturipurossa.

Miltä reissu sitten näytti apuoppaan silmin katsottuna?

Oli valtavan mielenkiintoista seurata ammattilaista työssään ja nähdä, miten opastettu vaelluskurssi toimii. Kahdessa viikossa opin käytännön eräopastyöstä lähes yhtä paljon kuin vuoden opiskelun aikana yhteensä.

Asiakkaiden palaute vahvisti omaa ammatillista suuntautumista, motivoi kehittämään itseään lisää ja tuntui palkitsevalta ja kannustavalta. Oli hienoa viedä ihmisiä tunturiin, jakaa tietoa retkeilystä ja saada heidät ihastumaan Lapin luontoon.

UKK18

Suurin anti löytyi kuitenkin jälleen kerran sydämen asioista.

Ihanat, erilaiset, hulvattomat, omalaatuiset ja rohkeat naiset osoittivat, miten hauskaa voi tuiki tuntemattomienkin olla yhdessä. Viisaat ja kokeneet rouvat opettivat minut näkemään entistä paremmin luonnon muodot, värit ja vivahteet.

Opettajani ja kannustajani Minna antoi vastuuta, rohkeutta ja uskoa omiin unelmiin.

He kaikki tekivät yhdessä näistä vaelluksista ikimuistoisia.

UKK12

4 Replies to “Apuoppaana naisten tunturivaelluskurssilla UKK:lla”

1. Tämä sun kokemus, kaikki mitä on juteltu ja mitä olet siellä saanut kokea, on ollut ilo seurata! Tämä on osoitus siitä, että kannattaa lähteä matkaan ja uskaltaa, koska todelliselta ammattilaiselta oikeissa olosuhteissa saa parasta oppia. Olen niin uskomattoman ylpeä susta, telttapari! ❤

Ja Minnalle terkkuja, jos (kun) luet tätä, sä oot kyllä tehnyt itsellesi unelmatyön ja olet todellinen Menestyjä! On ollut mahtavaa seurata sun nousukiitoa sieltä ekalta kurssilta (jossa olin oppilaana) tähän kaikkeen nykyiseen silkkaan mahtavuuteen, you rock!

Liked by 1 henkilö

2. Kiitos Anne!

Mutta suurin kiitos Elinalle! Ihan uskomaton opas. Oppaan työssä asiakaspalvelu ja asiakkaiden ”lukeminen” on ehdottomasti suurimmassa roolissa. Elinalta tuo sujui loistavasti. En kokenut olevani apuoppaan kanssa, vaan toisen yhdenvertaisen ammattilaisen.

Itseäni en pidä valmiina, vaan opin joka keikalla lisää. Tyytyväiset asiakkaat ja heidän antama palaute palkitsee aina. Elinaa aion seurata, hänestä kuullaan vielä! Iloinen olen myös siitä, että meitä pidettiin niin toimivana duona, että kurssit jatkuvat ensi kaudellakin. Silloin Elina ei ole apuopas eikä harjoittelija, vaan samalla viivalla minun kanssa. Kenenkään muun kanssa en niitä mieluummin vetäisikään!

Liked by 2 people

3. Kiitos Anne ja Minna kauniista sanoista! Vetää hiljaiseksi.Kun vuosi sitten aloittelin eräoppaan opintojani en voinut kuvitellakaan tekeväni asioita joita nyt teen. Upeita, opettavaisia kokemuksia! Olen iloinen että lähdin tälle tielle ja että olen tavannut hienoja ihmisiä jotka ovat auttaneet minua eteenpäin. Tästä on hyvä jatkaa eteenpäin. Unelmat todellakin voivat toteutua kun niiden eteen tekee lujasti töitä!