Meloen Etelä-Konnevedellä

Toukokuussa meillä oli tarkoitus lähteä Etelä-Konnevedelle melomaan opintojen puitteissa.

Toisin kuitenkin kävi, myöhäisen kevään takia järvi oli jäässä, joten reissu typistyi päivän patikointiin ja melominen suoritettiin Wanhan Witosen reitillä.

Etelä-Konneveden maisemat tekivät kuitenkin lähtemättömän vaikutuksen ja mielessäni päätin, että tänne täytyisi joskus päästä melomaan.

Koska melonta on itselleni lajina melko uusi tuttavuus, hain siihen alkukesän mittaan tuntumaa eri yhteyksissä. Netistä bongasin sunnuntaimelonnat Tampereella ja lähdin kokeilemaan kajakilla liikkumista Näsijärvellä. Melonnan järjesti Four Season Outdoors, jonka ohjelmaan kuuluu myös vaelluksia ja retkeilykursseja.

Tykästyin heti oppaamme Kimmon rauhalliseen ja ystävälliseen tyyliin johdatella ihmiset melonnan pariin ja kolmen tunnin lenkki oli mainio kokemus. Tästä innostuneena varasin paikan myös viikonloppureissulle Etelä-Konnevedelle.

Reissuun lähdettiin kauniina heinäkuisena aamuna Tampereelta, muut osallistujat kohtasimme perillä kohteessa. Iloiseen porukkaamme kuului viisi aikuista sekä yksi lapsi. Kierroksemme alkoi Hanhitaipaleen satamasta, jossa pakkailimme tavarat kajakkeihin ja lähdimme vesille.

Konnevesi tarjosi heti ensimmäisistä melanvedoista alkaen parhaat puolensa, aurinko paistoi, taivaalla lipui poutapilviä, tuuli oli kevyttä ja näkymä ympärillä kuin matkailuesitteestä.

Meloimme rauhallista tahtia totutellen kalustoon, itselleni oli ensimmäinen kerta kun pääsin käyttämään peräsimellä varustettua kajakkia ja sehän toimi kuin ajatus! Meno oli vaivatonta ja verkkaisaa, maisemia sai ihailla rauhassa. Yksi reissun monista hyvistä puolista olikin tuo jatkuva kiireettömyyden tunne, ihasteluun ja nautiskeluun oli reilusti aikaa.

Konneveden saaristo on kauniin sokkeloinen, jylhiä kallioita, komeita rantoja, kaunista metsää ja aina välillä pilkahtaa jostain kesämökki laitureineen. Hyvin rauhassa saimme meloa, muutama pienehkö moottorivene kulki ohitsemme, mutta muuten paikka oli hyvin rauhallinen. Loistava kohde siis melontaan, etenkin aloittelijalle.

Kaiturin laavu

Lounastaukoa vietimme Kaiturin laavulla, kaikki puiston rakenteet ovat juuri valmistuneita ja erinomaisessa kunnossa. Kaiturilta matka jatkui kohti Enonrantaa, joka sijaitsee mantereella Kolmen vuoren kierroksen varrella. Enonrannan hulppealla kodalla tapasimmekin retkeilijöitä, jotka olivat tulleet paikalle patikoimalla.

Koska ilta oli vielä nuori ja sää kaunis, päätimme jatkaa matkaa kohti Navettasaarta, jossa yöpyisimme. Reitin varrella kohtasimme korkeuksissa monta kalasääsken pesää, josta komea lintu lennähti varoittelemaan kajakin lähestyessä liian liki. Viimeisellä etapilla saimme matkaseuraksi rapsakan vastatuulen. Pääsimme määränpäähän ilman suurempia vaikeuksia.

Navettasaari

Navettasaari oli ihana pikkuruinen saari, jolta löytyi laavu sekä huussi. Saimmekin majoittua saareen omalla porukalla, muita kulkijoita ei paikalla ollut. Lämpimän päivän päätteeksi oli ihana pulahtaa veteen tasaisilta kallioilta. Kokkailimme iltapalaa ja nautiskelimme. Retken nuorimmaisen kanssa tutkittiin saarta ja erikoisia kasveja, askarreltiin kaarnalaivoja ja iltasella puhalleltiin saippuakuplia. Lämpöiseltä kalliolta oli aitiopaikka kauniin auringonlaskun ihailuun.

Aikaisen nousun ja aktiivisen päivän jälkeen ei unta tarvinnut teltassa paljon odotella.

Aamulla heräsimme jälleen kauniiseen auringonpaisteeseen ja aamupalan ajan ihmettelimme kahden troolarin työskentelyä järvenselällä. Liikkeelle pääsimme hyvissä ajoin. Järvi oli peilityyni. Kesäaamu on sanoinkuvaamattoman hieno ja maisema ympärillä uskomaton. Meloimme hissuksiin kohti Kodanovisen saarta, jonka reunalta pistäydyimme pienestä kapeasta salmesta Kalajanjärvelle. Ihastelimme mökkejä järven rannoilla, valkoisia kelluvia lumpeenkukkia ja ilmassa suihkivia sudenkorentoja. Kodanovisen ohitettuamme jatkoimme matkaa vielä kurkkaamaan Käpynän Ukkoa, kallionseinämästä pilkistäviä kivisiä kasvoja.

Iltapäivällä olimme takaisin perillä kalasatamassa, josta jokainen jatkoi matkaansa omaan suuntaansa. Yhtä mieltä olimme kaikki siitä, että reissu oli erityisen mukava ja Etelä-Konneveden kansallispuisto erinomainen melontakohde.

Itse nautin erityisesti siitä, että sain olla pätevän oppaan ohjauksessa. Koska laji on itselle vielä uusi, on sen harjoittelu porukalla paljon turvallisempaa kuin itsenäisesti.

Huomasin myös että suunnistaminen sokkeloisessa saaristossa vaatii tarkkuutta, itse pyrin myös seuraamaan reittiämme kartalta, mutta ei se aivan mutkatonta ollut. Täytyy tunnustaa, että olen ollut vähän huono lähtemään reissuihin vieraassa porukassa, mutta tämä matka todella osoitti sen, että se kannattaa. Oli mukava vaihtaa ajatuksia retkeilystä ja luonnosta samanhenkisten ihmisten kanssa.

Ja valtava melontakipinähän tästä toki heräsi, varmastikaan ei ollut viimeinen reissu!

/Elina

4 Replies to “Meloen Etelä-Konnevedellä”

1. Kiitos, kiva että jutusta oli apua! Lämpimästi voin suositella Etelä-Konnevettä melontareissun kohteeksi, upea paikka!

Tykkää

2. Tässä on kyllä lueteltu Etelä-Konneveden melonnan helmet! Kaiturin laavu on upea paikka, samoin Pieni Navettasaari.

Retkeilymelontaan suosittelen kyllä omien kokemusteni perusteella lämpimästi ilmatäytteistä kanoottia yhdeksi vaihtoehdoksi. Se ei mene ihan yhtä kovaa kuin perinteinen kanootti, mutta se on erittäin turvallinen, eikä sen kanssa tarvitse pelätä kaatumista. Konneveden suurilla selillä on tietysti oltava tuulen kanssa tarkkana, mutta kyllä tuulestakin selviää. Tein itse tuollaisella 25 tunnin risteilyn lähes samaa reittiä (Kalasatama – Enonranta – Navettasaaressa yö) – Kaiturin laavu – Käpynän ukko – Kalasatama). Mahtavaa oli! http://retkipaikka.fi/vapaa/saarten-ja-salmien-salaisuuksiin-ilmataytteisella-kanootilla/