Witosen seikkailut, osa 2

Mitä kaikkea kesävaelluksella testataankaan?

Kesävaelluksella arvioidaan johtamisen taitoja, leiriytymisen taitoja ja esimerkiksi kesäkalastustaitoja. Ensimmäinen osa reissustamme löytyy täältä.

Tällä kesävaelluksella koeteltiin minun kohdallani myös koskenlaskemistaitoja.

Lylyniemestä herättyä matka jatkui kohti Luomenkoskea, jossa taas laskettiin. Tällä kertaa en itse enää ollut vetovastuussa, ihan hyvä vain, sillä tuo koskenlaskutaito on vähän puutteellinen. Edellisessä päivässä oli ollut jännitystä ihan tarpeeksi.

Luomenkosken kuvaus taisi olla: ”helppo mutta vauhdikas” ja siinä lasketaan vähän sellainen ässän muotoinen mutka ja siinä tuli sitten yksi ylimääräinen piruetti matkalla, kun en saanut käännettyä ajoissa kajakkia ja ajauduin kohti rantaa. Vastoin kaikkia ohjeita roikuin hetken rannan suvannossa kiinni ja arvioin tilannetta.

Kajakin perä oli menosuuntaan.

Työnsin itseni rannasta takaisin virtaan ja yritin kääntyä, mutta virtaus vei mukanaan ja laskin lopun koskea takaperin. Muuta vahinkoa ei tullut, kuin kolaus itsetuntoon ja hieman vettä aukkopeitteen takakauluksesta sisälle.

Onnekseni minulla oli mukana sanaseppoja, rohkaisevia eräopastovereita, jotka käänsivät tämän menestykseksi:

”Toiset on niin hyviä, että laskee kosketkin takaperin.”

Jalat tärisivät vielä hetken aikaa, mutta urheasti hymyilin ja jatkoimme kohti seuraavaa kohdetta.

Päivän vietimme Isohiekalla

Päiväksi jäimme Isohiekan taukopaikalle, jossa teimme kolme rastia esitelläksemme taitojamme:

Ensiaputaidot, kesäkalastustaidot ja itsearviointi.

Tehtävät suoritettiin kolmen hengen ryhmissä ja suoriuduimmekin erinomaisesti koukun peukalonhangasta poistamisesta, heittoliinan heittämisestä, ongen kokoamisesta ja muutamasta heitosta sekä opettajan kysymyksistä: missä saa kalastaa ja mistä luvat ostetaan.

EA2-kurssi
Pieni ensiapulaukku.

Pelkästään näillä rasteilla ei arvioida ketään, vaan silläkin on vaikutusta, kuinka koko reissulla toimii ja tekee yhteistyötä muiden kanssa. Arvioijat tekevät arviotaan koko ajan ja näyttö alkaa jo reissun suunnitelmasta.

Itsearviointi oli tuskallista, koska piti osata laittaa itselleen numeroita, mutta kun reissun lopuksi itsearviointia käytiin läpi ja sain opettajien Heikin ja Keijon ja näytön vastaanottajan Vesan arvioinnin suorituksestani, olimme samaa mieltä asioista.

Isohiekalla myös syötiin ja ruoan jälkeen jatkettiin matkaa seuraavalle yöpaikalle: Väännekosken kautta Runonvirtaan.

Runonvirrassa olikin kiva paikka rantautua ja leiripaikka oli hieman inhimillisempi, ei ollenkaan niin risuinen kuin edellisen yön Lylyniemessä. Raivausta ei siis tarvitse Runonvirrassa niinkään, mutta sen sijaan kalusteet olisi aika uusia.

Illalla meillä oli mahtavaa ohjelmaa, esimerkiksi pyykkipoikahippaa. Siinä yritetään kiinnittää vastustajan vaatteisiin niin monta pyykkipoikaa kuin ehditään ja samalla yritetään itse väistellä pyykkipoikien kiinnittäjiä. Tämä voi kuulostaa hupsulta, mutta koittakaapas itse!

Iltasella käytiin vielä arviointikeskusteluja ja sen jälkeen painuimme hyvillä mielin nukkumaan, sillä seuraavana aamuna jatkoimme reitin päätepisteeseen eli Varpaisniemen rantaan.

Aamupäivällä saapuessamme ”maaliin” Varpaisniemessä hommiimme kuului vielä kajakkien pyyhkiminen puhtaaksi ja huuhtelu hiekasta sekä niiden pakkaaminen peräkärriin.

Sitten lähdimmekin hyvillä mielin kotia kohti, erittäin opettavaisen retken jälkeen!

Opettavaisen retkestä teki haastavuus. Aiemmat vaelluksemme ovatkin menneet liian nappiin, nyt saimme siitäkin edestä olosuhdevaikutuksia!

Kesävaelluksen melontareittimme kulki Rantapirtilta Varpaisniemeen Wanhan Witosen reittiä: Survosenkoski 1-2, yöpaikkana Lylyniemi, Luomenkoski, päivä vietettiin Isohiekalla, Väännekoski, yöpaikkana Runonvirta, Varpaisniemi. Samalla reissulla tehtiin myös patikointireissu Etelä-Konneveden kansallispuistossa.