Keimiöjärven päivätuvan siivouskäsky

Yhtenä iltapäivänä, aamupäivän risusavotan jälkeen, saimme käskyn käydä siivoamassa Keimiönjärven päivätupa ja Mustakeron autiotupa.

Teimme työtä käskettyä.

Ensin tosin piti kävellä 13 tai 14 kilometriä.

Sää oli hiostava ja ensimmäinen kolme kilometriä tallustettiin asfaltin laitaa. Siinä monta kertaa mietin ja taisin pari kertaa sanoakin, että se olikin ihan hyvä idea joltain muulta talkooporukassamme, että kannattaa auto ajaa siihen polun lähtökohtaan parkkiin tai mennä Pyhäjoen luontopolun kautta. Paita kastui selästä.

Meitä oli tällä patikalla minä, veljeni, Heikki ja Möykky. Retkikoirakin tallusteli urheasti. Pikkukoiran päivämatka on mieluiten noin kymmenen kilometriä, mutta näköjään meni muutama kilometri lisää kuin vahingossa.

Pallaksentien varresta parkkipaikalta lähdimme kapuamaan ylöspäin Lommoltunturien kylkeä.

Lommoltunturi on kaksihuippuinen tunturi, polku kulki molempien huippujen alapuolella kohti Hevoslaet-kukkulaa, jolle jäimme maisemaa ihastelemaan.

Mustakeron autiotupa ei paljon siivousta tarvinnut, mutta valitettavasti sinne on unohtunut kaasulieden ohjekyltit, vaikka kaasu on viety jo pois. Tästä laitoimme jo palautteen eteenpäin. Mustakerolla ei siis enää ole kaasua, puita tosin löytyy liiteristä ja yöpymistä varten on kaksikerroksinen sänky, jossa tilat kolmelle hengelle. Söimme lounaan tuvalla.

Sataa tihuutti koko matkan Mustakeron tuvalta Keimiönjärven tuvalle, mutta onneksi matka oli aika lyhyt. Jotenkin tuntui takkuiselta koko meno, ihan kuin rinkka olisi ottanut kiinni kummallekin sivulle kaikkiin oksiin ja risuihin.

Voihan se olla, että nämä polut tarvitsisivat enemmän tallaajia.

Kyseessä on Tunturi-Lapin Taipaleen osa Pyhäjoen luontopolun ja Keimiöntunturin välillä.

Kokonaisuutena Tunturi-Lapin Taival kulkee aina Ylläsjärveltä Ylläksen ja Rauhalan kautta Pallakselle ja siitä Hettaan ja on kaikkineen 124 kilometriä pitkä. Retkeilyverkosto kokoaa yhteen myös yhteistyöyrittäjät, joten matkaa voi taittaa vaikka kevyellä repulla, kylästä kylään. Matka Ylläkseltä Pallakselle on rauhallinen ja erämaamainen.

Keimiönjärven tuvalla luuttu heilui vasta aamulla

Pääsimme viimein siivouskohteeseen ja olimme aivan litimärkiä. Laitoimme tulen kaminaan ja kuivattelimme kamppeitamme, välillä juoksimme ulkona ihailemassa maisemaa. Järven vastarannalla nousi mahtava Keimiötunturi.

Majoituimme tuvan pihapiirissä ja siivosimme vasta aamupalan jälkeen. Kovin suurta sotkua ei ollut täälläkään tuvalla, sillä retkeilijät ovat fiksua porukkaa. Hieman jäi harmittamaan, että nuotioita oli yritetty tehdä pitkin pihaa, kun nuotiopaikka on kuitenkin selkeästi yhdessä kohdassa.

Kuvasimme vielä siivon tuvan käytettäväksi kansallispuiston materiaaleissa ja lähdimme tallustelemaan kotiin samaa reittiä, tällä kertaa sää suosi meitä olemalla sopivasti lämmin ja aurinkoinen ja kuitenkaan ei liian lämmin.

Kun saavuimme iltapäivällä Pallasjärvelle, nautittuamme hyvän lounaan Hevoslaet-kukkulalla, olivat muut talkoolaiset jo kotiutuneet omista hommistaan ja sauna oli jo lämpiämässä.

Elo-syyskuussa 2016 olimme vapaaehtoistyössä Pallas-Yllästunturin kansallispuistossa maalaamassa rakenteita ensin Pyhäkeron autiotuvan kahvilarakennuksella ja sitten Pallaskodan ympäristössä. Kaikki juttumme vapaaehtoistyöjaksolta löytyvät tunnisteen Väärti alta eli tästä linkistä.

Lähdimme Pallas-Yllästunturin kansallispuiston väärtihommiin taas kesäkuussa 2017, tällä kertaa Pallasjärven rannoille aitoja korjaamaan, siivousluutaa heiluttamaan ja Ounastunturin maastotallennuksia eli valokuvaushommia tekemään. Pohjoisen murteessa väärti = ystävä.

Aiempi Hetta-Pallas-vaelluksemme kesäkuulta 2016 löytyy tunnisteen Hetta-Pallas alta eli täältä.