Järjestelyjä Hetta-Pallas-vaellukselle

Koska olemme alkuvuodesta siirtyneet ainaisten murehtijoiden eli autoilijoiden kerhoon, lähdimme Lappiin autolla. Kun Hetta-Pallas ei ole rengasreittiä nähnytkään vaan edustaa ennemminkin viivoitinsuoraa reittiä, ei auto itsekseen ajele meitä vastaan reitin toiseen päähän. Tähän on onneksi loistava palvelu eli autonsiirtopalvelu.

Vinkkinä etelän miehille ja naisille: älkää turhaan soitelko sinne Lappiin monta kuukautta etukäteen, ne korkeintaan nauraa teille. Laittakaa sähköpostia, niin ne nauraa ja sitten vastaa asiallisesti. Ja teidän varaus on sitten kunnossa kuitenkin.

Meidän ottama paketti sisälsi yhden majoitusyön kahdelle henkilölle Hetassa, autonsiirron Pallakselle ja venekyydin Ounasjärven yli reitin alkuun. Kaikki toimi ongelmitta. Kun melko väsyneinä saavuimme Pallakselle, olivat auto ja sen avaimet meitä odottamassa. Varmuuden varalta olin ottanut mukaan vara-avaimen, jota ei tarvittu ollenkaan, mutta se olikin siltä varalta, että avainlaatikko olisi esimerkiksi jumissa.

Meille lähti myös kyytiläinen Jyväskylästä mukaan, laitoin Facebookin Retkikyydit- ja kaverit (tai joku vastaava) ilmoituksen jo aiemmin ja tämä kyytiläisemme oli sen huomannut ja laittanut minulle viestiä. Keskustelimme vähän aikatauluista ja niin vain kävi, että ne menivät yksiin ja saimme vähän bensarahaa sekä matka- ja retkikaverin samalla.

Koiramme meni hoitoon, sillä kävelty matka olisi ollut sille ihan liikaa. Koska matkan aikana kävi myös hieman sääyllätyksiä, oli hyvä, ettei meillä ollut koiraa huolehdittavana. Varaustupiin/autiotupiin ei myöskään saa viedä koiria, joten olisi mennyt telttahommiksi. Näin pääsimme kevyin kantamuksin.

Yöpaikat

Varasimme ekan yön Sioskurun varaustuvasta, sen jälkeen kaksi yötä Hannukurusta ja Nammalakurun varaustupa olikin niin täynnä, että päätimme jättää sen auki: joko mahdumme autiotupaan tai sitten marssimme Rihmakurun kodalle yöksi. Jos sekin olisi ollut täynnä, voisimme kävellä Pallakselle ja olla autossa yötä.

Varusteista lyhyesti (myöhemmin palaamme vielä asiaan)

Ruokahommissa kävi tuuri. Sain pienen erän pussiruokia matkaan BlåBandin tuote-esittelijältä ja muutama oli jo kotona valmiina. Vaikka ennen lähtöä en tiennyt mitään varaustupameiningeistä, otin oikein varman päälle ja unohdin kaikki ruokailuvälineet kotiin. Onneksi Hetassa on hyvin varustettu urheilutarvikeliike, josta ostin muutaman lusikan mukaan. Trangia sentään oli mukana ja kahvipannu sekä kuksat. Onni onnettomuudessa oli, että unohdus huomattiin aamupalalla Jyppyrän näköalakodalla. Metsässä olisi pitänyt vuolla uudet lusikat!

Varusteluettelon meidän kamppeista laitan teille myöhemmin. Muutamia muitakin unohduksia kävi lusikoiden lisäksi, mutta loppujen lopuksi ne eivät olleet kohtalokkaita. Enemmän välipalamussutettavaa olisimme tarvinneet, mutta pärjäsimme näilläkin ja pahimmat piti tuoda takaisin kotiin, kun eivät reissussa maistuneet.

En tiedä, oletteko huomanneet, mutta olemme vaihtaneet tässä kevään aikaan putkirinkoista sellaisiin tavallisiin, kun niissä oli äitienpäivän seutuun hyvä tarjous. Päädyimme Deuter-merkkiin, Heikillä Aircontact 75+10 ja minulla 60+10. Olemme olleet näihin rinkkoihin supertyytyväisiä, ne olivat ekaa kertaa mukana Repovedellä ja se meni todella hyvin, nyt ne pääsivät Lappiin mukaan.

Scandinavian Outdoor halusi lähteä tekemään kanssamme yhteistyötä vaatetuksen suhteen, joten meillä molemmilla oli retkellä uudet housut jalassa ja Heikillä myös uusi takki. Todella yllättävissäkään olosuhteissa vaatteiden kanssa ei ollut pienintäkään harmia! Kirjoittelemme myöhemmin erikseen näistä vaatteista, koska ne ansaitsevat enemmän huomiota.

Heikki kirjoittaa vielä kamera-asioista myöhemmin, sillä reissussa oli myös kaksi lainakameraa Canonilta.

//Anne

P.S. Hetta-Pallas-vaelluksestamme kertovasta juttusarjasta on julkaistu jo kaksi osaa:

Hetta-Pyhäkeron autiotupa
Pyhäkero-Sioskurun varaustupa/autiotupa

Jatkoa seuraa jo tiistaina, kun kerromme matkasta Sioskurun tuvalta Tappurin tuvalle.

Vaelsimme Hetasta Pallakselle kesäkuun alussa 2016 reittiä Hetta-Sioskuru-Tappuri-Hannukuru-Nammalakuru-Pallas. Hetta-Pallas-vaelluksemme esitellään pieninä paloina noin kymmenessä osassa. Välissä kerron myös retken valmisteluista ja varusteista. Kaikki vaelluksesta kertovat jutut löydät täältä, tunnisteen Hetta-Pallas alta. Jos haluat tietää jostain tietystä kohteesta tai etapista enemmän, kysy, kommentoi tai laita viestiä! Alue on meille rakas, sillä olemme menossa sinne myös vapaaehtoistyöhön syksyllä 2016.

2 thoughts on “Järjestelyjä Hetta-Pallas-vaellukselle

Add yours

1. Hei Anne ja kumppanit!
    Jotenkin etelästä tulleena yrittäjänä täällä Hetassa myöskin autonsiirtopalveluja ja venekuljetuksia tarjoavana särähti korvaan tuo blokin kommetti, kuinka me täällä nauramme ennakkovarauksille.
    Ikävää, jos olet näin kokenut. Minä tykkään ennakkovarauksista, Olenkin asiakkailleni sanonut että meille saa tulla ilman varaustakin, mutta osaan paremmin järjestellä kuljetuksia kun vähän tiedän ketä on tulossa ja milloin.

Hienoa että olet ihastunut Lapin maisemiin! Tervetuloa palveltavaksi!
    Jukka Hetan Kodalta
    PS.
    Eilen lopetin venekuljetukset Ounasjärvellä tältä kaudelta, autonsiirtopalvelu sitä vastoin toimii.

Tykkää

1. Moikka! Tarkoitin, että ehkä meidänkin tapauksessa tosiaan olimme yhteydessä toooosi ajoissa ja itsekin nauroin sille jälkikäteen. Olisinhan voinut soitella vaikka pari viikkoa etukäteen. Meillä kävi silleen, että soittelimme yhteen paikkaan, ei ollut sinulle, ja vastaukset oli ekalla muutamalla kerralla hyvin epämääräisiä ja hän ei tavallaan varmistanut, että kyllä, tämä asia on hoidossa. Me taas stressasimme lisää siitä, että pääsemmekö järven yli ollenkaan, koska emme saaneet varmuutta. Yrittäjä ei siis ehkä ymmärtänyt huoltamme eikä selkeästi kertonut, miten hoitaisi asian emmekä me ymmärtäneet kokeilla soittaa toiseen paikkaan. Lopulta kyyti järjestyi lähtöaamuna kuitenkin.