Hetta-Pallas, osa 1: Hetasta Pyhäkeron tuvalle

Venekuljetus irrotti meidät tästä arkisesta maailmasta. Mies, joka meitä kuljetti, puhui veikeästi, tiputteli h-kirjaimia kaikkiin väleihin, kuten Hetassa olimme jo ehtineet tottua, ja siitä tuli lämmin olo: tämä on näiden ihmisten koti ja me olemme täällä kylässä.

Seisoimme hiekkarannalla lämpimässä auringonpaisteessa, ajatukset osin vielä kotiväessä: viimeiset tekstarit ennen epävarmemman kuuluvuuden alkamista lähtivät matkaan, otimme valokuvia toisistamme ja tarkistimme rinkan säätöjä.

Kerroin vielä oppaasta lukemaani tarinaa, mutta ketään ei juuri sillä hetkellä kiinnostanut ja puhelin lähinnä itsekseni. Kota oli tunnettu nimellä Taukota, vaikka sen virallinen nimi onkin ollut Ounasjärven kota. Mutterinmuotoinen kota on palanut maan tasalle 2010 ja paikalla on vain pöytä ja penkit venekyydin odottajia varten, siis niitä, jotka aloittavat Pallakselta ja ovat tässä kohtaa monen päivän vaeltamisen väsyttämiä.

Ounasjärveltä Pyhäkeron tuvalle on 5,6 kilometriä ja polku kulkee metsän siimeksessä hieman nousten. Reitin varrelle mahtuu monenlaista kohtaa, jotka eivät niin selkeästi jääneet mieleen, koska ajatukset olivat jo tulevissa nousuissa. Tunturit pilkottivat hädin tuskin puiden latvusten välistä, koska Lapin kesä oli todella pitkällä ja puut täydessä lehdessä. Metsä oli kaunista ja auringon paistaessa tunsin riemua melkein viikon kestävästä edessä olevasta vaelluksesta, olin vihdoin täällä, lähinnä hypähtelin eteenpäin ja saavutimmekin pian Pyhäkeron autiotuvan pihapiirin.

Syy, miksi Pyhäkero on meille niin tärkeä juttu, on se, että se on syksyn vapaaehtoistyökohteemme. Retkeilemme toki muuallakin Ylläs-Pallastunturin kansallispuistossa, mutta tänne tulemme maalisudin kanssa laittamaan paikkaa kuntoon ruskasesonkia varten kahdeksi viikoksi elokuussa. Tulemme siis kertomaan tuvasta enemmän syksyllä täällä blogissakin!

Pyhäkeron autiotuvalla paistoimme suuressa kivistä muuratussa avotakassa makkarat, sillä ostimme maailman parhaiksi makkaroiksi mainostetut Huiluntuhdit Hetasta ja söimme ne mökin kuistilla pitaleipien välissä. Tapasimme retkeilijöitä, jotka olivat menossa Hettaan päiväretkelle, heidän rinkkansa olivat tulevassa yöpaikassamme Sioskurussa jemmassa. Naureskelimme myöhemmin, että he olivat varmaankin menossa Alkoon, koska kaikkea muutahan täällä metsässä onkin.

Pyhäkeron autiotupaan mahtuu nukkumaan viisi retkeilijää. Me emme olleet  jäämässä tähän yöksi, vaan seuraavalle tuvalle Sioskuruun. Lounas oli kuitenkin jäänyt Hetassa väliin ja kun tulet olivat valmiina, tankkasimme ennen ensimmäistä nousua. Ruoanlaittoa varten tuvassa on myös kaasukeitin. Kaasukeittimillä pyritään kansallispuistoissa rajoittamaan puunkulutusta, sillä jokaista vesilitraa varten ei kannata nuotiota pistää pystyyn.

Täytimme vesipullot kaivosta. Tutkiskelimme pihapiiriä, jossa on latukahvio (suljettu), tulipaikka ja huoltorakennuksia. Hetta-Pallas-välillä on kierrätyspisteitä tuvilla, mutta niiden käyttö tuntui rikokselta, sillä ajattelen jaksavani kantaa roskani takaisin kotiin, toimin roskattoman retkeilyn periaatteen mukaisesti.

Virkistävän tauon jälkeen lähdimme ylöspäin kohti Pyhäkeron huippua ja Sioskurun varaustupaa. Siitä lisää seuraavassa osassa, joka ilmestyy perjantaina.

//Anne

Vaelsimme Hetasta Pallakselle kesäkuun alussa 2016 reittiä Hetta-Sioskuru-Tappuri-Hannukuru-Nammalakuru. Hetta-Pallas-vaelluksemme esitellään pieninä paloina noin kymmenessä osassa, joista tämä on ensimmäinen. Välissä kerron myös retken valmisteluista ja varusteista. Jos haluat tietää jostain tietystä kohteesta tai etapista enemmän, kysy, kommentoi tai laita viestiä! Kaikki Hetta-Pallaksen jutut löytyvät tämän linkin takaa (tunniste Hetta-Pallas).

4 thoughts on “Hetta-Pallas, osa 1: Hetasta Pyhäkeron tuvalle

Add yours

1. Vaelsimme viime kesänä lähes saman reitin mutta aloitimme retkemme Pallakselta. Sioskurun sijaan taisimme yöpyä Hannukurussa, reitin isoimmalla leirintäalueella jossa on myös sauna. Kannattaa käyttää muuten saunamahdollisuus hyväksi, sillä reitin varrella ei ole liikaa paikkoja joissa pääsee pesytymään vaelluksen aikana lämpöisellä vedellä. Me lähdimme matkaan autolla perjantai-iltana yötä vasten ajamaan Keravalta Lappiin ja ensimmäinen yöpyminen (aamutuimaan) tapahtui Tornion lintutornin laavulla. Herättyämmen pyörimme Torniossa ja Haaparannassa päivän ja viimehetken shoppailujen ja aterioinnin jälkeen saavuimme illan tullen myrskyisälle Pallakselle, jossa yövyimme Pallaskeron kupeessa olevassa ihanassa tilavassa Pallaskodassa. Seuraavat yöpymiset järjestyivät Nammalakurussa, Hannukurussa, Tappurissa ja Pyhäkerossa. Vaelsimme kiireettä ja maisemista nauttien. Meidän vaellus oli elokuun lopussa ja Pallastunturin puistonhoitaja kertoi, että olimme juuri oikeaan aikaan liikenteessä, koska Tunturissa oli satanut muuten poikkeuksetta lähes koko kesän.
    Hetalle saavuttuamme jatkoimme matkaamme vielä Muonion kautta Inariin. Inarin Pielpajärvillä vietimme pari yötä (kannattaa muuten käydä katsomassa Pielpajärven kaunista puukirkkoa, jos vaan mahdollista sinne päin joskus eksyä) ja lopuksi jatkoimme Tsarmitunturin erämaa-alueelle vielä pariksi päiväksi seikkailemaan. Kaiken kaikkiaan huippu reissu meillä. Odotan innolla jo loppukesän tulevaa Lapin vaellustamme. Mukavaa reissua teille. Perjantain kuulumisia odotellessa.

Tiia

Liked by 1 henkilö

1. Mahtavaa kuulla muiden kokemuksia! Olemme menossa syksyllä Hettaan vielä kansallispuiston vapaaehtoiskummeiksi, joten me saamme kaksi aivan erilaista vuodenaikakokemusta alueelta! Tämä retki jatkuu perjantaina ja vielä useamman viikon ajan täällä blogissa, muuten kuvia olisi pitänyt pistää sen sata kerrallaan 😉